De eerste dagen - Reisverslag uit Jalapa, Guatemala van Quint Persoon - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Jalapa, Guatemala van Quint Persoon - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Quint

11 Mei 2016 | Guatemala, Jalapa

Zaterdag ochtend om half 11 ben ik de lucht in gegaan richting Guatemala. Ik moest eerst een overstap maken in Atlanta (USA), maar dat ging allemaal goed. Rond half 8 in de avond (lokalen tijd) lande ik in Guatemala. Waar rick mij met 2 guatemalese opwachten. Zei hebben ons naar de Jalapa gereden. Zei spraken allebei geen woord engels dus dat was nog flink lastig soms. In een gecamoefleerde auto werde reden wij rond. Onze chauffeurs wisten de weg ook niet zo goed, waardoor wij er 3 uur over hebben gedaan. zei hebben ons afgezet bij een nederlandse werkgever van het bedrijf. Wij hebben bij hem in het huis geslapen. De volgende ochtend gingen we eerst effe ontbijten bij een lokalen snackbar, het was best te eten. Daarna zei heeft hij ons naar het bedrijf gebracht, een rit van 40 minuten over een onverharde weg. het bedrijf bevind zich in een vallei. Bij het bedrijf is een algemeen huis gevestigd, en een paar kleine appartementjes waar wij in slapen. Die middag zijn we even flink gaan uitrusten een ook eff een potje fifa weze doen op gigantisch groten tv. In het huis eten we met de 2 Guatemaleense eigenaren en wat familie leden van hun, er woont ook nog een nederlandse man. De meeste van hun spreken goed engels. We worden flink verwent want we hoeven niks te doen, eten word gekookt, kleren gewassen, bed opgemaakt enz. Die middag kregen we gelijk een bord patat met een groot stuk biefstuk. De volgende ochtend gingen we beginnen met werken op een lege maag, want hier eten ze alleen om half 10 - 1 uur - en s avonds om half 7. We zijn eerst een rondje gelopen met de nederlandse werkgever thomas. Hij heeft ons alles laten zien van de bouw van het bedrijf Ter laak. Het viel op dat ze niet besparen op personeel, dat komt ook omdat ze er heel weinig verdienen. De grond werd losgemaakt met hakbijlen. En met met ze 5e een stukje kabel aanlegen. Daarna zijn we gaan ochtend eten op het bedrijf, broodje kaas, met een eitje, veel fruit.(over het eten is niks te klagen) Daarna gingen we aan het werk bij het zaad bedrijf HFT, een bedrijf dat naast ter laak bevindt. We hebben daar zaden schoongemaakt van paprikaas. Hierbij waren ze al heel streng qua hygiene regels, de bakken waar de paprikaas is zitten worden 3x schoongemaakt(water, chloor ect) de mensen die ons dit allemaal gingen uit leggen spreken allemaal geen word engels, dus met een beetje handgebaren kwamen we er wel, en af en toe kwam thomas ons even helpen. Elke middag pauze word er ook gevoetbald met de werknemers van HFT en de mensen van de bouw bij ter laak. We gingen een partijtje doen met ongeveer 40 man van jong tot oud, Wij als 2 blanken jongens hebben wel allebij gescoord, de eindscoren was 2-0. In de avond hebben we nog wat gegeten in het algemene huis. De volgende dag zijn we heer bij HFT aan het werk gegaan, we hadden met de baas afgesproken voor her bedrijf, maar na een half uur wachten was hij er. We gingen aan de slag bij het potten vullen samen met 2 spaanse vrouwtjes. Het terein van HFT is hellemaal afgeschermt alles wat erin komt moet eerst onsmet worden. Voordat wij naar binnen mochten moesten we handen wassen (1min lang) een andere kleren aan doen. Bij het potten vullen moesten we weer wisselen van kleden. De hygiene regels zijn heel streng. We hebben die middag nog goed gegeten (rijst, kip en veel fruit) in de avond was het nog harstike gezelig aan tafel omdat we nog veel leuke spaanse woordjes hebben geleerd. Het bevalt ons prima hierzo.

• 11 Mei 2016 - 06:46

Marielle :

Hoi Quint,
    Wat ontzettend leuk om jouw blog te lezen. Heel duidelijk allemaal. Fijn dat je het naar je zin hebt. En leuk zeg, dat voetballen met 40 man. Een bal is ook Super handig, maakt niet uit in welk land je bent, voetballen wordt overal in de wereld gespeeld! Mucho cuerto! Adios

• 11 Mei 2016 - 19:04

Dorien:

Hoi Quint
    Leuk om je verslagje te lezen, zie uit naar de volgende, veel succes daar en natuurlijk veel plezier, groetjes Dorien en Loek

• 13 Mei 2016 - 14:22

Opa En Oma Janssen:

leuk dat je het naar je zin hebt, Hier is het nog mooi weer maar morgen en de pinksterdagen krijgen we slecht weer met temperaturen van 13 graden. Morgen gaan oma en ik een paar dagen naar oom leon en tante Petra. Tweede pinksterdag gaan we naar de verjaardag van Fay [je zusje] en dinsdag gaan we een dag uit meet de ZONNENBLOEM . Quint dit was het voor deze keer. Oma en ik wensen je een mooie tijd in Guatemala veel groeten en tot............
    opa en oma

• 16 Mei 2016 - 11:00

Rob En Helga:

Hoi Quint,
    Leuk om te lezen hoe het bevalt en hoe je eerste dagen zijn verlopen.
    Al een beetje gewend na een week?
    Ben benieuwd naar de rest van je verhalen.
    Oja, en gefeliciteerd met Fay.
    Rob en Helga

• 07 Juli 2016 - 08:08

Patrick En Jacqueline:

Hoi Quint, wat ontzettend leuk om jouw avonturen te lezen. Geniet van deze mooie en leerzame tijd en veel plezier!